Livets största affär


Vi var den första hustillverkaren som gjorde det möjligt att konfigurera och få pris på sitt hus på nätet – via tjänsten Bygg online. För oss är det naturligt och självklart att även bostadsaffären digitaliseras. Idag ser vi att flera andra aktörer har följt efter oss och det är såklart roligt.

För att få djupare insikt i framtidens husköpsprocess har vi studerat hur våra kunder beter sig på nätet.

#01 Vi gör livets viktigaste affär på nätet


I framtiden kommer allt fler att köpa sina hus på nätet! E-handeln har exploderat sedan fenomenet lanserades på 1990-talet. Det som kändes omständligt i början är nu en självklar del av konsumentens vardag. Från att ha köpt kläder och prylar blir vi konsumenter nu allt mer avancerade.

2012 lanserade vi på Movehome tjänsten Bygg online. Med Bygg online kan du till och med göra ditt viktigaste köp – husköpet – på nätet. Vi ser nu en tydlig trend att fler köper sina hus den vägen. Frågan är: Kommer vi alls att handla fysiskt i framtiden?

1. Du formar

På movehome.se finns vårt smarta verktyg Bygg online. Där formar du ditt hus på fem minuter. Pris får du direkt. När du är nöjd tar du kontakt med oss med ett klick.

2. Vi bygger

Husets delar tillverkas i vår fabrik i Småland. De transporteras sedan till din tomt där vi reser huset. Därefter tar hantverkare över och slutför alla detaljer på plats.

3. Du flyttar in

Du flyttar in i ditt nya hem, ett smart hus där varenda kvadratmeter har tagits tillvara och det är enkelt att leva. Ett ärligt och härligt hus för ett friare liv.

#02 Husköparna är kunnigare och mer stilsäkra!


När köpen görs online kommer säljaren in först i ett senare skede. Movehome har märkt att säljarens funktion blir mer rådgivande än utbildande.

Tack vare digitaliseringen är kunskap och inspiration mer tillgänglig än någonsin, och konsumenten vet redan innan köpet hur hen vill ha det. Fenomenet kallas för kunskapsrubbning och betyder att man idag inte kan vara säker på att varken företaget eller säljaren har mer kunskap än konsumenten själv.

#03 Människor som formar sina egna hem är inte rädda för att gå emot trender!


Under 2016 planerades över 6000 hus på Movehome och genom att analysera data vet vi hur kunderna rör sig mellan olika val när de planerar sina hem.

Statistiken visar hur konsumenterna väljer när de själva får möjlighet att forma sina egna hus. Fram tonar bilden av medvetna husköpare som både väljer klassiskt och med stor känsla för mdoern design - men ibland gör oväntade val.

Vi kan exempelvis se att dusch går före badkar, att vita köksluckor är populärast – trots att inredningsmagasinen säger motsatsen och att konsumenten kanske inspireras av tillfälliga trender. Men när valet väl ska göras satsar de flesta på tidlösa alternativ som håller i längden.

Spana in framtidens boende

Rum för livet

Vi har undersökt hur smarta och flexibla planlösningar skapar rum för livet. Vår vision är att skapa hem som passar dig och ditt liv - personliga rum.

Läs mer

Tidseffektiva hem

Vi har undersökt hur tidseffektiva hem kan spara tid och förenkla livet. Klicka här för att ta del av hur du blir en roligare partner, bättre förälder genom att få vardagen att fungera på ett bättre sätt.

Läs mer

Hemkänsla

Vi har undersökt vad som gör ett hem till ett hem. Klicka här för att ta del av Movehomes funderingar om hemkänsla – nu och i framtiden!

Läs mer

Smart hemteknik

Vi har undersökt hur man kan förenkla livet med smart teknik. Klicka här för tips om hur smart teknik ger dig mer tid över för att umgås med familj och vänner!

Läs mer