Husbyggarnas vanor

 

Vi var den första hustillverkaren som gjorde det möjligt att konfigurera och få pris på sitt hus på nätet
– via tjänsten Bygg online. För oss är det naturligt och självklart att även bostadsaffären digitaliseras. Idag ser vi att flera andra aktörer har följt efter oss och det är såklart roligt. För att få djupare insikt i framtidens husköpsprocess har vi nu studerat hur våra kunder beter sig på nätet. Vi tror att resultaten kan vara intressanta för alla som jobbar med digitalisering, e-handel eller som är intresserade av bostadsbranschen. Kunskapen och insikterna vi får fram omsätter vi direkt i Movehomes fabrik i Småland och i våra digitala kanaler och kommunikation. På så sätt hjälper våra kunder oss att bli bättre hela tiden! 

1. Nu gör vi livets viktigaste affär på nätet

E-handeln har exploderat sedan fenomenet lanserades på 1990-talet. Det som kändes omständligt i början är nu en självklar del av konsumentens vardag. Från att ha köpt kläder och prylar blir vi konsumenter nu allt mer avancerade. 2012 lanserade vi på Movehome tjänsten Bygg online. Med Bygg online kan du till och med göra ditt viktigaste köp – husköpet – på nätet. Vi ser nu en tydlig trend att fler köper sina hus den vägen. Frågan är: Kommer vi alls att handla fysiskt i framtiden?
I framtiden kommer allt fler att köpa sina hus på nätet.

2. Kunnigare husköpare

När köpen görs online kommer säljaren in först i ett senare skede. Movehome har märkt att säljarens funktion blir mer rådgivande än utbildande. Tack vare digitaliseringen är kunskap och inspiration mer tillgänglig än någonsin, och konsumenten vet redan innan köpet hur hen vill ha det. Fenomenet kallas för kunskapsrubbning och betyder att man idag inte kan vara säker på att varken företaget eller säljaren har mer kunskap än konsumenten själv. Husköparna blir allt kunnigare och mer stilsäkra. 

3. På tvärs med inredningstrenderna?

Under 2016 planerades över 6000 hus på Movehome och genom att analysera data vet vi hur kunderna rör sig mellan olika val när de planerar sina hem. Vi kan exempelvis se att dusch går före badkar, att vita köksluckor är populärast – trots att inredningsmagasinen säger motsatsen och att konsumenten kanske inspireras av tillfälliga trender - men när valet väl ska göras satsar de på tidlösa alternativ som håller i längden. Människor som formar sina egna hem är inte rädda att gå emot trender. 

Läs trendrapport del 2 som pdf