Trendspaning

För att kunna bygga villor för framtiden behöver vi förstå och lösa problem som människor har i sina bostäder idag. Därför har vi startat Movehome Lab, som är en rörelse för att utforska och utveckla framtidens boende. Vi gör det tillsammans med kreatörer, arkitekter och forskare. I vanliga svenska hem och studerat människor i deras hemmiljö – med hjälp av etnografiska studier.

Läs hela studien här

Trendspaning om framtidens boende

 
Vi vill göra det enkelt och roligt att bygga hus med hjälp av ny teknik. Nyckeln till framgången är det interaktiva verktyget Bygg online, som låter dig forma ditt hus på webben. Nu har vi startat Movehome Lab, som är en rörelse för att utforska och utveckla framtidens boende. Vi gör det tillsammans med kreatörer, arkitekter och forskare. För att kunna bygga villor för framtiden behöver vi förstå och lösa problem som människor har i sina bostäder idag. Därför har vi gett oss ut i vanliga svenska hem och studerat människor i deras hemmiljö – med hjälp av etnografiska studier. Vi bad till exempel etnologen Katarina Graffman att genomföra fältstudier hemma hos fyra familjer, djupintervjuer har genomförts med totalt sex familjer, tillsammans med resultat och slutsatser från andra etnografiska studier som Inculture genomfört.

Kunskapen och insikterna vi tar fram i labbet kommer löpande att publiceras i rapportform. Men vi omsätter också kunskapen direkt i Movehomes fabrik i Småland. I projektet bygger vi också hus och förändrar byggprocessen i fabriken.

Vi tar typhusen in i framtiden, helt enkelt!

Jessica Nilsson, designchef på Movehome och ansvarig för Movehome Lab
 
 

1.      VARDAGSRUMMET PÅ VÄG UT

När köket blivit hemmets hjärta och mediekonsumtionen förändrats, minskar behovet av vardagsrummet. Går vardagsrummet med tv:n i centrum samma öde till mötes som folkhemmets finrum eller salong? Att använda bostadens största yta som vardagsrum är i framtiden inte självklart när familjen snarare har behov av små, flexibla ytor, där var och en kan hitta sin egen plats för att använda smarta telefoner, läsplattor eller datorer.  

2.      GAMERKULTUREN TAR PLATS 

Många unga beskriver sig som gamers idag. Trots det saknas en naturlig plats för spelande i många hem. Spelandet kan störa andra dessutom. Önskemål om ljudisolerade rum har kommit upp från gamers. Spelandet kan skapa konflikter eftersom de unga vill ha utrymme för sitt intresse i hemmet. 

3.      UNDERHÅLLSFRITT, TACK!

Frihetskänslan är central i ett hem. Många efterfrågar en kombination av villans och lägenhetens frihet. I lägenheten slipper vi underhållsansvar och det känns lättare att sälja och flytta vidare. Livet i villa erbjuder ett friare boende avseende ljudnivåer och umgänge liksom tillgång till en trädgård där barnen kan leka. Framtidens boende bör kombinera människors behov av frihet på flera plan.
  

4.      ÖVERSVÄMMADE AV PRYLAR

De flesta som intervjuats och observerats i studien klagar över att de har ont om förvaringsmöjligheter. Skåp, garderober och lådor räcker helt enkelt inte till. Det behövs mer flexibla system för förvaring.  

5.      ENKLARE KÄLLSORTERING SOM FUNKAR   

I takt med att kraven på källsortering ökar behöver människor smarta lösningar. Studien visar att för att vi ska ändra våra vanor krävs det enkla system. Enkelhet är en självklarhet för beteendeförändringar.

 6.     DUBBELT SÅ MÅNGA DISKMASKINER?

Köket är kanske den mest dynamiska och centrala platsen i våra hem. Utöver matlagningen har blivit ett naturligt rum för umgänge med familj och vänner, arbete och studier. I studien efterfrågas smartare förvaring och funktionella lösningar som dubbla diskmaskiner och digitala skärmar för receptvisning.

                

Läs hela studien och upplev framtiden genom Movehome Lab.

 

Ny rapport om husbyggarnas vanor

Vi var den första hustillverkaren som gjorde det möjligt att konfigurera och få pris på sitt hus på nätet
– via tjänsten Bygg online. För oss är det naturligt och självklart att även bostadsaffären digitaliseras. Idag ser vi att flera andra aktörer har följt efter oss och det är såklart roligt. För att få djupare insikt i framtidens husköpsprocess har vi nu studerat hur våra kunder beter sig på nätet. Vi tror att resultaten kan vara intressanta för alla som jobbar med digitalisering, e-handel eller som är intresserade av bostadsbranschen. Kunskapen och insikterna vi får fram omsätter vi direkt i Movehomes fabrik i Småland och i våra digitala kanaler och kommunikation. På så sätt hjälper våra kunder oss att bli bättre hela tiden! 

1.      NU GÖR VI LIVETS VIKTIGASTE AFFÄR PÅ NÄTET

E-handeln har exploderat sedan fenomenet lanserades på 1990-talet. Det som kändes omständligt i början är nu en självklar del av konsumentens vardag. Från att ha köpt kläder och prylar blir vi konsumenter nu allt mer avancerade. 2012 lanserade vi på Movehome tjänsten Bygg online. Med Bygg online kan du till och med göra ditt viktigaste köp – husköpet – på nätet. Vi ser nu en tydlig trend att fler köper sina hus den vägen. Frågan är: Kommer vi alls att handla fysiskt i framtiden?
I framtiden kommer allt fler att köpa sina hus på nätet.

2.      KUNNIGARE HUSKÖPARE

När köpen görs online kommer säljaren in först i ett senare skede. Movehome har märkt att säljarens funktion blir mer rådgivande än utbildande. Tack vare digitaliseringen är kunskap och inspiration mer tillgänglig än någonsin, och konsumenten vet redan innan köpet hur hen vill ha det. Fenomenet kallas för kunskapsrubbning och betyder att man idag inte kan vara säker på att varken företaget eller säljaren har mer kunskap än konsumenten själv. Husköparna blir allt kunnigare och mer stilsäkra. 

3.      PÅ TVÄRS MOT INREDNINGSTRENDERNA?

Under 2016 planerades över 6000 hus på Movehome och genom att analysera data vet vi hur kunderna rör sig mellan olika val när de planerar sina hem. Vi kan exempelvis se att dusch går före badkar, att vita köksluckor är populärast – trots att inredningsmagasinen säger motsatsen och att konsumenten kanske inspireras av tillfälliga trender - men när valet väl ska göras satsar de på tidlösa alternativ som håller i längden. Människor som formar sina egna hem är inte rädda att gå emot trender. 

Läs hela studien och upplev framtiden genom Movehome Lab.